پزشک متخصص زنان

پزشک متخصص زنان توانایی لازم برای جراحی و درمان موارد مرتبط با زنان از جمله بیماری های دستگاه تناسلی زنان، زایمان ونازایی را دارد . از همین رو نقش پر اهمیتی در سلامت بانوان و به تبع آن حفظ سلامتی خانواده دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان در تلاش است که میزان آگاهی مردم را در مورد نیاز های مراقبتی زنان افزایش دهد تا ریسک مبتلا شدن بانوان به بیماری ها و سرطان های شایع زنان را در سطح جامعه کاهش دهد.
اکثر خانم ها باور دارند تنها زنان متاهل نیاز به مراجعه به متخصص زنان و زایمان دارند و این تفکر رایج کاملا غلط است چرا که بانوان از همان زمان طفولیت به علت آناتومی خاص دستگاه ادراری تناسلی ، ظرافت و تمایل ذاتی به حفظ زیبایی همواره نیازمند رسیدگی و مراقبت خاص هستند.

همه ی خانم ها از سن ۲۰ تا ۷۰ سالگی می بایست به طور منظم حداقل سالی یک مرتبه جهت چکاپ و انجام آزمایش سلامت از جمله تست پاپ اسمیر و یا تجویز واکسن HPV ( واکسن پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم و زگیل تناسلی که از نه سالگی قابل تزریق هست ) به متخصص زنان مراجعه کنند. زیرا با در نظر گرفتن افزایش چشمگیر آمار سرطان و بیماری های زنان، ناباروری، بیماری های عفونی به خصوص بیماریهای مقاربتی ( زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی ، هپاتیت و ایدز ..) مراجعه منظم به متخصص زنان می تواند مانع از ایجاد و رشد ناگهانی غده های سرطانی، بیماری های عفونی و نازایی و … در بین زنان شود.
همواره تاکید متخصص زنان بر این است که خانم ها در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در ناحیه تناسلی، شکم و لگن، دفع ادرار و برهم خوردن نظم پریود باید در اولین فرصت به متخصص زنان مراجعه کنند زیرا این علائم میتوانند خطرناک باشند و بر سلامت درازمدت و باروری زنان تاثیر گذارند از این رو بی توجهی و تاخیر در درمان آن ها ممکن است باعث ایجاد اختلالات جبران ناپذیری شود.
گرایش تخصص زنان و زایمان از مهم ترین و گسترده ترین شاخه های پزشکی است که روش های درمانی متفاوتی از جمله جراحی و طبی دارد . متخصص زنان ابتدا مراحل آموزش یک پزشک عمومی را طی می کند و سپس بطور تخصصی با بیماری هایی که در ارتباط با دستگاه تناسلی زنان ، بارداری، ناباروری و دیگر انواع بیماری های داخلی مرتبط با زنان هست به طور دقیق آشنا می شود و توانایی تشخیص و درمان آنها را بصورت طبی و جراحی کسب میکند.

پزشک متخصص زنان و زایمان

حوزه ی فعالیت متخصص زنان

به دلیل گسترده بودن حوزه ی کاری ، متخصص زنان آموزش های پزشکی مختلفی را گذرانده است که در نتیجه میتوانید در چندین زمینه فعالیت داشته باشد. دسته بندی فعالیت های متخصص زنان متناسب با نوع  فلوشیب آن ها در زمینه های انکولوژی زنان، نازایی و ناباروری، پریناتولوژی، اختلالات کف لگن در زنان، لاپاراسکوپی (جراحی درون ‌بین زنان) متفاوت می باشد.

• حوزه ی تشخیص

در اولین مرحله مراجعه بیمار فعالیت متخصص زنان تشخیص نوع مشکل بیمار می باشد. متخصص زنان ابتدا با مشاوره بیمار می تواند تا حدودی از علائم ایجاد شده مطلع شود و بعد از معاینه و بررسی نتیجه ی آزمایش های  بیمار، مشکل بیمار را تشخیص داده و اقدامات لازم را  برای درمان تجویز میکند.

• درمان بیماری های دوران بلوغ

اغلب در میان دختران ما به دلایل فرهنگی که در فرهنگ ما هست بیان کردن مشکلات مرتبط با دستگاه تناسلی و عادت های ماهیانه و … سخت و دشوار است.  متخصص زنان یک مشاوره مورد اعتماد برای دختران می باشد کمک می کند تا بدون هیچ ترس و نگرانی مسائل زنانه خود مانند درد شدید دوران عادت ماهانه و خونریزی های که عادی نیستند، ترشحات بی رویه  و بد بوی واژن  و …را به راحتی بیان کنند و دستورالعمل های مراقبتی و درمانی را برای مراقبت از خود  فرا گیرند. دختران عزیز برای انجام تست سلامت باید به طور منظم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

• درمان عفونت دستگاه تناسلی زنان و بیماری های مقاربتی

بعضی از انواع سرطان ، عفونت و بیماری های مقاربتی ( زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی، هپاتیت و ایدز) تماما از مواردی هستند که در پیشگیری ابتلا به آنها مهم ترین نکته رعایت بهداشت فردی و جنسی مانند استفاده از کاندوم و پرهیز از روابط جنسی پرخطر  در هر یک از دو طرف رابطه ی جنسی است. توصیه ما این است که در صورت مشاهده هر گونه  ترشحات بد بو و غیر نرمال، خارش و سوزش بیش از حد دستگاه تناسلی وجود ضایعات در این ناحیه باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید زیرا علائم عفونت منتقله ی جنسی در زنان بسیار مشابه با علائم دیگر بیماری ها می باشد که توانایی  تشخیص دقیق را فقط متخصص زنان دارد.

• درمان بی اختیاری ادرار

بیماری بی اختیاری ادرار در بانوان دلایل گوناگونی دارد که مهم ترین آنها زایمان های مکرر است. متخصص زنان در درمان بی اختیاری ادرار زنان با توجه به شدت بی اختیاری، شرایط بدنی و میزان فعالیت های او روش های گوناگونی را از مصرف دارو تا انجام ورزش های خاص و در مواردی جراحی توصیه می کند.

• درمان کیست های تخمدان و فیبروم رحمی (میوم)

همه خانم ها نام کیست تخمدان و فیبروم یا میوم رحمی را شنیده اند و حتی میتوان گفت بسیاری آن را تجربه کرده اند. یکی از شایع ترین بیماری ها در بین خانم ها کیست تخمدان و فیبروم رحمی است و مهم ترین نشانه ی آنها عادت ماهانه نامنظم و یا خونریزی زیاد است. درمان کیست تخمدان در اغلب موارد داروی خوراکی و در بعضی موارد جراحی به خصوص لاپاراسکوپی و درمان فیبروم یا میوم رحمی ، در صورت بروز علایم جراحی است .

• منظم کردن چرخه قاعدگی

منظم نبودن چرخه ی عادت ماهانه زنگ خطری برای بانوان است که دلایل متفاوتی از جمله افسردگی و استرس ، اختلال هورمونی ، کیست تخمدان، عفونت ، سرطان و … دارد. اگر این تاخیر بیش از ۷ تا ۱۰ روز باشد، نگران کننده است و باید حتما به متخصص زنان برای بررسی و درمان مراجعه کرد.

• مراقبت های بارداری

اهمیت دوران بارداری خانم ها و نیاز شدیدی که به توجه و مراقبت در حوزه های عاطفی، تغذیه ای و سلامتی دارند امری واضح و آشکار است. دوران بارداری برای یک خانم از لحاظ های گوناگونی بسیار دوره ی زمانی حساسی است. توصیه می شود که خانم ها از ابتدای دوران بارداری زیر نظر متخصص زنان باشند تا از بروز بیماری های مانند دیابت، فشار خون، ترکیدن کیسه آب و …  که ممکن است برای زنان باردار رخ دهد ، به موقع مطلع و مراقبت و درمان لازم را جهت حفظ سلامت خود و فرزندشان دریافت  کنند.

• درمان های نازایی

بر طبق آمار به دلیل شرایط زندگی و تغذیه ی نامطلوب ناباروری در افراد رو به افزایش می باشد. زنانی که سابقه بیماری مرتبط با نازایی دارند می توانند با مراجعه به موقع به متخصص زنان اقدامات لازم جهت حفظ باروری را انجام دهند و بیماری که عامل ناباروری می باشد را درمان کنند ودر مواردی که یک خانم به هر دلیلی مایل به اقدام به بارداری در سن بالای سی و پنج سال است میتواند با مشاوره و تحت نظر  متخصص زنان و مامایی برای حفظ باروری از فریز تخمک و یا جنین استفاده کنند.

• یائسگی

یکی از نگرانی های زنان یائسگی و عوراض ناخوشایند آن است که با مشاوره و تحت نظر بودن توسط متخصص زنان میتوانند این دوران را بدون عارضه و به راحتی طی کنند. خانم ها در حدود  سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی وارد مقطع یائسگی می شوند و از اینجا به بعد بیشتر در معرض  خطرات  ابتلا به بعضی بیماری ها هستند از این جهت باید بعد از یائسگی هر سال جهت معاینه و انجام تست هایی نظیر پاپ اسمیر و ماموگرافی و … به متخصص زنان مراجعه کنند. برخی از خانم ها نیز به دلیل متفاوتی زودتر وارد دوران یائسگی می شوند که توسط متخصص زنان قابل کنترل و یا درمان می باشد.

تفاوت متخصص زنان و ماما در چیست؟

ماما به صورت ویژه برای امور قبل و بعد از بارداری آموزش دیده است و نیاز های مراقبتی از زمانی که مادر برای زایمانش در بیمارستان بستری می شود تا لحظه زایمان و به دنیا آمدن نوزاد و آموزش های نحوه شیر دهی بر عهده ماما می باشد. در طی این مراحل ماما باید هوشیار باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل ، متخصص زنانی که مسولیت بیمار را به عهده دارد را در جریان بگذارد.

اما متخصص زنان برای درمان همه ی بیماریها و رخداد های مرتبط با زنان از جمله بارداری و زایمان و نحوه ی درمان آنها بصورت طبی و یا جراحی بصورت تخصصی آموزش دیده است. متخصص زنان از آن جایی که علاوه بر تخصص زنان، دوره های یک پزشک عمومی را هم گذرانده است به علت احاطه بر طب به خوبی با آناتومی، فیزیولوژی وتغییرات عملکرد بدن بانوان آشنایی دارد این آگاهی و تخصص موجب ایمنی همه جانبه و رضایت خاطر بیمار در تمامی مراحل درمان و مراقبتی به ویژه دوران بارداری و زایمان می شود.